Postul România TV, sancționat de CNA pentru minciunile lansate de Diana Şoşoacă, Mugur Mihăescu şi Gelu Vişan

0

Postul România TV a fost sancționat de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), joi, cu amenzi de 10.000 de lei şi 5.000 de lei, datorită unor afirmaţii „acuzatoare” făcute de Diana Şoşoacă, Mugur Mihăescu şi Gelu Vişan.

După analiza rapoartelor de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a reclamaţiilor primite, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis aplicarea următoarelor sancțiuni:

  • amendă de 5.000 de lei pentru ediţia din 3 aprilie, ora 21,00 a emisiunii „Breaking News”, în cadrul căreia nu au fost respectate prevederile art. 64 alin. (1) lit. a), b) şi nici cele ale ale art 40 alin. (4) din Codul audiovizualului.amendă de 10.000 de lei pentru ediţia din 8 aprilie a emisiunii „Punctul culminant” şi pentru emisiuni de ştiri şi dezbateri din 10 aprilie, la difuzarea cărora au fost încălcate prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum şi cele ale art. 64 alin. (1) lit. a), b) şi ale art 40 alin. (4) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
    Ambele propuneri au fost făcute de Mircea Toma, membru CNA.

Despre prima propunere, Mircea Toma a afirmat că „intervenţia doamnei Şoşoacă (senatorul Diana Şoşoacă n.r.) conţine nişte acuzaţii la adresa Poliţiei care ‘intermediază reţele de prostituţie, trafic de organe, copii'”.

„N-o opreşte nimeni, nu intervine nimeni, nu este cerut un punct de vedere al Ministerului de Interne. Mi se pare că este suficient de grav ca să propun 5.000 de lei”, a mai spus Mircea Toma.

Despre cea de-a doua propunere, Mircea Toma a arătat că „în cele două emisiuni, în fiecare dintre ele un invitat – Mugur Mihăescu, în prima, Gelu Vişan, în a doua – au făcut asocieri ale, probabil, unui actor politic, care sunt asociaţi cu regimuri naziste”.

„Sună aşa: ‘genocid, neomarxism, nazism'”, a precizat Toma.

De asemenea, la propunerea Dorinei Rusu, CNA a sancţionat România TV cu somaţie publică pentru încălcarea art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului în emisiunea „Sănătate curată”, ediţia din 10 aprilie.

Art. 64 alin. (1) lit. a), b) din Codul audiovizualului prevede că „în virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă”.

De asemenea, art 40 alin. (4) din Codul audiovizualului stipulează că „moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea”, iar art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că „toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor”.

Totodată, constatând încălcări ale legislaţiei audiovizualului, membrii Consiliului au hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru: „Beauty Victoria”, „Proxel Potent”, „RenoFix”.

CNA a mai hotărât revocarea somaţiei publice aplicate postului Antena 3 în şedinţa de miercuri pentru emisiunea „Subiectiv” din 18 martie.

Spune ce crezi